Geurmarketing

Als je je hongerig voelt is het niet gek dat je iets makkelijks, snels en lekkers wilt eten. Maar is het wel echt honger? Overal om ons heen is verleiding en je had misschien helemaal geen trek totdat je van allerlei lekkers zag en vooral ook ….. die lekkere geur!

Versgebakken brood

Dit is hoe marketing werkt, we worden continu in verleiding gebracht. Niet alleen door de plaatsing van producten, maar vooral ook door gebruik van geur. Wie herkent niet de lekkere lucht van versgebakken brood of appeltaart (kaneel) als je een supermarkt of bakker in komt? Die lekkere broodlucht wordt hoogstwaarschijnlijk niet door brood in de oven veroorzaakt, de kans is groot dat het uit een aantal vernevelingspunten van een geurmachine komt. Geurmarketing is big business en het is overal.

Winkels gebruiken geur marketing met als doel om je onbewuste beleving te beïnvloeden. Juist hierom is geur marketing zo succesvol en krachtig. Reuk wordt weleens het meest onderschatte zintuig genoemd.

Geur = emotie

Het is een hele wetenschap hoe je mensen er toe aanzet om dingen te kopen die ze eigenlijk helemaal niet van plan waren om te kopen. Geur werkt direct op je emoties, nog veel meer dan wat je ziet. Maar liefst 75% van je emoties wordt bepaald door wat je ruikt! Je reageert veel impulsiever op geur en daarom is die lekkere broodlucht in een supermarkt zo moeilijk te weerstaan.

Als je de winkel binnenloopt kan je ervoor kiezen om niet naar alle schappen met brood en zoetigheid te gaan. Zo kan je proberen visuele verleiding te verminderen. Maar je kan niet beslissen iets niet te ruiken. 

Tal van bedrijven specialiseren zich in geurmarketing met als doel om klanten te verleiden en te interesseren voor bepaalde producten. Het aroma van versgebakken brood of appeltaart of de geur van chocolade stimuleert spontane aankoopbeslissingen en verleidt klanten tot impulsaankopen. 

Als je googled kom je ook in Nederland heel wat bedrijven tegen die zich met geurmarketing bezig houden. Zo gebruikt Jumbo bijvoorbeeld de diensten van dit bedrijf. Supermarkten zijn meesters in geurmarketing, zo kan je ’s ochtends de geur van versgebakken croissantjes tegemoet komen en ’s avonds als je snel iets voor je maaltijd wilt kopen de lekkere lucht van gegrilde kip.

Beloningscentrum

Onderzoek laat zien dat bepaalde geuren je beloningscentrum in je hersenen activeert. Zo laat dit onderzoek zien dat die lekkere broodlucht er niet zozeer voor zorgt dat je brood gaat kopen, nee, je gaat eerder koekjes kopen.

Bovendien kan zelfs een geur die je niet bewust waarneemt je gedrag flink beïnvloeden. Zo heeft onderzoek in Frankrijk laten zien dat een heel lichte lavendellucht in een restaurant er voor zorgde dat mensen niet alleen langer in het restaurant bleven maar ook meer geld uitgaven.

Geur en verleiding

Als je het keto dieet volgt, ligt verleiding altijd op de loer. En als je dus heel goed je best doet om uit de buurt te blijven van zoetigheid, brood etc. door dat gedeelte van de supermarkt te vermijden, dan nog kan je beïnvloed worden en kan het bijna onweerstaanbaar zijn om producten hoog in koolhydraten te kiezen. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor veel mensen. Dus hoe kan je hier mee omgaan?

Bestel online

Je kan marketing strategieën het meest succesvol vermijden door je boodschappen online te bestellen. Eerst plan je je keto weekmenu en dan bestel je precies wat je nodig hebt. Hiermee bespaar je niet alleen veel tijd, maar vermijd je ook veel verleiding.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

mEER INFORMATIE & EXCLUSIEVE KORTINGEN

Abonneer je nu op de gratis
Wekelijkse Keto Update!

mEER INFORMATIE & EXCLUSIEVE KORTINGEN

Abonneer je nu op de gratis
Wekelijkse Keto Update.