Overgewicht wordt een steeds groter probleem. Volgens de voedselindustrie komt dit omdat mensen te veel eten en te weinig bewegen. Zij spelen hier zelf geen rol in.
In dit boek laat Michael Moss zien hoe voedselfabrikanten proberen het ‘bliss-point’ te vinden voor hun producten. Ze doen dit door een bepaalde combinatie van zout, suiker en vet in hun producten te stoppen zodat het heel moeilijk is om te stoppen met het eten van zo’n product. Hele teams van wetenschappers werken hier aan, want het moet allemaal precies juist zijn om onze hersenen voor de gek te kunnen houden.
Op deze manier verdienen de voedselfabrikanten enorm veel geld. En niet de voedselfabrikanten en de wetenschappers die hen helpen, maar de consumenten krijgen de schuld van de obesitas epidemie.
Het is zelfs zo erg dat consumenten ook zelf denken dat het hun eigen schuld is als ze te dik zijn, omdat ze niet genoeg wilskracht hebben. De werkelijkheid is dat consumenten als ze deze producten gebruiken, geen schijn van kans hebben. Het beste is dus om ver weg van bewerkte producten te blijven. Haal ze niet in je huis, want ze maken je leven een stuk lastiger.