De droom om slank te worden: de dieet industrie

De mannen die ons slank maken

Deze vierdelige BBC serie over de dieetindustrie en de enorme winsten die ze maken. Er wordt gezegd dat deze industrie mensen valse hoop geeft en valse beloften doet.

Deze documentaires (in het Engels) zijn ook gemaakt door Jacques Peretti. Hij maakte ook ‘De mannen die ons dik gemaakt hebben’.

De Huffington Post is nogal kritisch over deze documentaires geweest, omdat het alle diëten op één hoop gooit. Zij bekritiseren vooral het feit dat voor een aantal diëten wetenschappelijk wel degelijk is aangetoond dat ze werken. Het is dus wel de moeite om dit artikel in de Huffington Post ook te lezen.

Deel 1: de dieetindustrie

Jacques Peretti kijkt naar de relatie tussen obesitas en de dieetindustrie. Hij onderzoekt waarom diëten niet alleen niet werken, maar ongeveer twee derde van de mensen er uiteindelijk zelfs dikker door worden!

Hij onderzoekt de effecten van gewichtstabellen en hoe die de dieetindustrie opeens miljoenen klanten bezorgden! En hoe dit verder versterkt werd door de mode-industrie.

Hij vindt uit dat wetenschappelijk onderzoek al in de Zestiger jaren in de vorige eeuw heeft aangetoond waarom diëten gebaseerd op calorieën beperken niet kunnen werken, omdat ze ons metabolisme veranderen (vertragen).   Waarom Jo-Jo diëten niet kunnen werken en de impact op onze stofwisseling.

Ondanks dit onderzoek, is de dieet industrie enorm gegroeid en is het nu een miljarden industrie. Hij interviewt de directeur van Slimfast, die uitlegt dat het de fout is van de mensen die zijn dieet volgen als het ze niet lukt!

Hij kijkt naar Dr Atkins en het Atkins-dieet en waarin dat verschilt van andere diëten. Hij interviewt ook de Franse arts Pierre Dukan van het (koolhydraatarme) Dukan dieet. En vooral over de speciale pillen die hij verkoopt die calorieën zouden verbranden. Ze zouden azijn en stoffen uit appels bevatten, maar surprise, surprise, het is niet gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Pierre Dukan legt uit dat zijn dieet maar een tool is en niet op de lange termijn zal werken als mensen niet ook hun levensstijl aanpassen.

Hij interviewt ook de (dikke) financiële directeur van Weight Watchers die zelf toegeeft dat het niet werkt! Hij zei dat als het zou werken, dan zouden ze niet zo veel geld verdienen aan mensen die steeds weer opnieuw op dieet gaan!

Deel 2: The Men Who Made Us Thin

In dit tweede deel, kijkt Jacques Peretti naar de fitness industrie en onderzoekt hij het verband tussen sporten en afvallen. Hij interviewt de directeur van Pepsi Co en vraagt zich af waarom de frisdrankindustrie zo veel geld investeert in campagnes om sporten/fitness te promoten. In deze aflevering, kijkt hij  ook naar medicijnen om af te vallen en hoe dit misschien de grootste fraude is geweest in de gezondheidsindustrie.

 

Deel 3: The Men Who Made Us Thin

In deze aflevering vindt Jacques Peretti uit wat de rol van de Wereld Gezondheidszorg is geweest voor de dieetindustrie en de laatste ontwikkelingen in maagverkleiningen en de effecten ervan.

 

Deel 4: The Men Who Made Us Thin

In deze laatste aflevering, vraagt Jacques Peretti zich af waarom we dikker en dikker worden, ondanks de enorme uitgaven aan dieet-artikelen. Hij onderzoekt in Amerika de parallellen tussen de voedingsindustrie en de tabaksindustrie. Hij kijkt ook naar een belasting op suiker en vet eten en waarom dat op zo’n weerstand stuit van de voedingsindustrie.

Helaas werkt de embedding niet, dus klik hier om naar deze aflevering te gaan.

 

Photo by JeepersMedia on Foter.com / CC BY

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.